Podcast over e-mailmarketing

Begin dit jaar werd ik door Chantal Bakker van de Miracle Marketing Podcast uitgenodigd voor een gesprek over e-mailmarketing.

Maar hoe zet je die eerste stap naar e-mailmarketing en op welke manier bouw je dit verder uit? Van praktische tips, ervaringen, tot het opzetten van een e-mail marketing strategie.

Beluister de podcast hier of zoek via Spotify.

Start van het gesprek

De vaste beginvraag waar Chantal altijd mee begint, is “Hoe ben jij in de marketing terecht gekomen en wat heeft je dat gebracht?”. Een introductie van mijzelf kan hierdoor niet uitblijven, en ik vertel hoe ik e-mailmarketeer ben geworden.

Rode draad in het gesprek is dat je altijd kunt starten met het opbouwen van klantrelaties. Hoe groot of hoe klein je bedrijf ook is. Heb je weinig nieuwsbriefinschrijvingen? Bedenk dan manieren hoe je je database kunt vergroten. En wanneer je niet tevreden bent over de openratio’s van je e-mail, kun je denken aan het testen van de elementen in een e-mail. Een AB-test op je onderwerpregel, snippet of geeft je inzicht in klantvoorkeur en maken je e-mail en dus je klantcommunicatie sterker.

De gouden tip voor e-mailmarketing

De gouden tip? Doen! Begin ergens. Begin met het verbeteren van je onderwerpregel, de content in je nieuwsbrief, het aantal contactmomenten en/of het opschonen van je database. Kijk welke groepen en segmenten je van elkaar kunt onderscheiden en ga hier vervolgens gericht mee aan de slag.

Een vraag die altijd terugkomt voor de e-mailmarketeer is wat het beste moment van verzending is. Maar wat is het geheim? Dat is er niet. Branches, verschillende klantsegmenten en de dag van de week kunnen bijvoorbeeld het succes van je e-mail bepalen. Kijk voor de belangrijkste ratio’s op de DDMA Benchmark, leer ervan en kijk wat voor jouw branche de beste ratio’s en tijdstippen zijn.

Podcast volledig luisteren

Chantal Bakker neemt je in haar podcastserie mee in de wereld van Marketing, en ze gaat in gesprek met ervaren en succesvolle marketeers en ondernemers over hun specialisme en actuele ontwikkelingen & trends. E-mailmarketing blijft een interessant en uitdagend kanaal, omdat het je helpt in het uitbouwen van klantrelaties. Ook deze podcast staat vol praktische tips, tricks & tools en interessante weggevers die je als e-mailmarketeer en ondernemer niet mag missen.

Benieuwd naar het vervolg?
In de podcast komen de volgende onderwerpen aan bod:
  • Wat maakt een campagne, een goede campagne?
  • Het aanbrengen van segmentatie: kijken naar relevantie voor de klant
  • Inspelen op de actualiteit met e-mail marketing
  • Bestaande klanten in plaats van nieuwe klanten als uitgangspunt
  • Sales genereren met een service boodschap
  • Lange & korte termijn strategie: de perfecte combinatie
  • Corporates & MKB: dezelfde uitdagingen, maar op een ander niveau
  • Dé perfecte software is voor ieder bedrijf anders
  • De ideale mailfrequentie
  • Prioritering in te verzenden e-mails
  • En tot slot het open percentage van e-mails: wanneer kun je tevreden zijn?


Beluister 
hier de volledige podcast.